Στο Μηχανουργείο από τις 3 έως και τις 6 Απριλίου 2025 - Η σκηνοθεσία της παράστασης είναι του Κώστα Καποδίστρια
Το Θέατρο Τση Ζάκυνθος παρουσιάζει την παράσταση "Ελένη ή Ο Κανένας", μια θεατρική διασκευή του βραβευμένου μυθιστορήματος της συγγραφέως Ρέας Γαλανάκη, από την Πέμπτη 3 έως την Κυριακή 6 Απριλίου 2025 στο Μηχανουργείο Πολυχώρο Πολιτισμού στην οδό Ευμήλου, στην Πάτρα.
Η παράσταση πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και έκανε πρεμιέρα στις 3 Φεβρουαρίου στο θέατρο Αλκμήνη στην Αθήνα.
Το έργο αφηγείται τη συγκλονιστική ζωή της πρώτης Ελληνίδας ζωγράφου, Ελένης Μπούκουρα Αλταμούρα, που έζησε ως γυναίκα σε έναν κόσμο που δε χωρούσε τα όνειρα και τις φιλοδοξίες της. Με πάθος για τη ζωγραφική και μεταμφιεσμένη σε άνδρα, η Ελένη κατέκτησε το δικαίωμα να σπουδάσει στις καλύτερες σχολές ζωγραφικής της Ευρώπης, αγωνίστηκε για την τέχνη της και πλήρωσε το τίμημα της ελευθερίας με μοναξιά και απώλειες.
Μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Κώστα Καποδίστρια, ζωντανεύει μια μορφή που ενσάρκωσε την έννοια της ανυποχώρητης δημιουργικότητας και της γυναικείας ανεξαρτησίας σε μια εποχή βαθιά πατριαρχική.
Χαρακτηριστική είναι η αντιμετώπιση της παράστασης από την θεατρική κριτική, αλλά και πλειάδα ατόμων από το κοινό που την παρακολούθησαν:
«Intermedia σε ευρηματική σκηνοθεσία από τον Κώστα Καποδίστρια και με ευσυνάγωγες ερμηνεύτριες τις τελεστικές Τζίνα Δράκου, Γιοβάννα Καποδίστρια...
Η Ρέα Γαλανάκη, βραβευμένη με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας που απονέμει το Υπουργείο Πολιτισμού κατόπιν εισηγήσεως αρμόδιας γνωμοδοτικής Επιτροπής από αξιοσέβαστα μέλη τού Πνευματικού Χώρου, δικαίως βλέπει το τεχνούργημά της αυτό να ανεβαίνει διασκευασμένο στη σκηνή (με το συμβολικό όνομα) Intermedia τού Θεάτρου Αλκμήνη.
Πρόκειται για ένα πρωτότυπο δραματικό υλικό τόσο εύπλαστο που είναι η χαρά δραματουργού, σκηνοθέτη και ευπροσήγορων ερμηνευτών, που δεν υποπίπτουν σε καμία περίπτωση στην ταύτιση (σύμφωνα με το «Παράδοξο τού Diderot») αλλά συνυπάρχοντας σε δύο μορφές-σώματα, σε δύο ηλικίες κι επιδεικνύοντας μία συνεργατικότητα απολύτως αγαστή διαφεντεύουν το θυμικό τού θεατή ενεργοποιώντας τη συνείδησή του.
Ενσυναίσθηση και κριτικό πνεύμα προαπαιτούνται σε τέτοιες αναγνώσεις. Ικανή κι αναγκαία συνθήκη για την παρακολούθηση μίας παρόμοιας παραγωγής δεν είναι να έχεις διαβάσει το αντίστοιχο βιβλίο (που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Καστανιώτη), αλλά να προσέρχεσαι αθώος σε μια τελετουργία που εκτελείται μπροστά σου και στην οποία συναινείς με την σιωπή σου. Η προσήλωση εδώ δεν είναι καν απαραίτητη, δεδομένου ότι η επιτυγχανόμενη αποστασιοποίηση επιτρέπει το άνοιγμα τής φόρμας στον συνδημιουργικό «επαρκή θεατή», που λειτουργεί και ως αναγνώστης παραγλωσσικών κωδίκων, οι οποίοι είναι ιδιαίτερα πλούσιοι σε ετούτο το μαγευτικό θέαμα-ακρόαμα...
Τα συγχαρητήρια ανήκουν δικαιωματικά και ισότιμα σε όλες/όλους τις/τους συντελεστές. -Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, fractalart.gr
«Με τρόπο γλαφυρό και βαθιά συναισθηματικό, ο σκηνοθέτης Κώστας Καποδίστριας κατόρθωσε να αναπαραστήσει θεατρικά τη βιογραφία της Μπούκουρα Αλταμούρα, αναδεικνύοντας τον πηγαίο δυναμισμό της, την αντίθεσή της από την ανδροκρατούμενη τότε εποχή, ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει και τα τρωτά σημεία της προσωπικότητάς της. Ο σκηνοθέτης παρουσίασε μια ανθρώπινη Ελένη, με βαθείς προβληματισμούς και σκοτεινές πτυχές, αποφεύγοντας να την ειδωλοποιήσει, όπως γίνεται σε αρκετές παραστάσεις έργων βιογραφίας...
Οι ηθοποιοί της παράστασης, Γιοβάννα Καποδίστρια και Τζίνα Δράκου, κατόρθωσαν επιτυχώς να «ταξιδέψουν» το κοινό στην εποχή της Ελένης. Με τον «παλμό» της γυναικείας φύσης να αντισταθεί στα σεξιστικά πρότυπα και στα ψευδοδιλήμματα, που η κοινωνία προσάπτει, ανάμεσα στο «πρέπει» και το «θέλω», οι διηγήτριες και ταυτοχρόνως ζώσες της ιστορίας πέτυχαν τη μέγιστη, συναισθηματική φόρτιση και τον φοβερό «τρανταγμό» των συνειδήσεων του κοινού. » - Απόστολος Ιωαννίδης, welovetheater.gr
«Η θεατρική διασκευή του βραβευμένου μυθιστορήματος της Ρέας Γαλανάκη Ελένη ή Ο Κανένας από το Θέατρο Τση Ζακύθος αποτελεί ένα καθηλωτικό πορτρέτο της πρώτης Ελληνίδας ζωγράφου, Ελένης Μπούκουρα Αλταμούρα, μιας γυναίκας που αψήφησε τους κανόνες της εποχής της και ακολούθησε το πάθος της για την τέχνη, πληρώνοντας όμως βαρύ τίμημα.
Η παράσταση Ελένη ή Ο Κανένας είναι μια παράσταση που δεν αφηγείται απλώς τη ζωή μιας σπουδαίας γυναίκας, αλλά αποτελεί μια βαθιά υπαρξιακή μελέτη της τέχνης, της ελευθερίας και του κόστους της δημιουργικότητας. Με δυνατές ερμηνείες, προσεγμένη σκηνοθεσία και μια συγκινητική ιστορία, το έργο καταφέρνει να συγκλονίσει, να εμπνεύσει και να αφήσει το κοινό με σκέψεις για τον ρόλο της γυναίκας στην τέχνη και την κοινωνία.» - Αλεξία Βλάρα, openmindtheater, theatromusicbooks.blogspot.com
Συντελεστές της παράστασης;
● Συγγραφέας: Ρέα Γαλανάκη
● Διασκευή: Γιοβάννα Καποδίστρια
● Σκηνοθεσία: Κώστας Καποδίστριας
● Μουσική: Βασίλης Σταμάτης
● Σκηνογραφία-Κοστούμια: Σταμάτης Χονδρογιάννης, Μίκα Συμβουλίδου
● Παίζουν οι: Τζίνα Δράκου, Γιοβάννα Καποδίστρια
● Video: Γιάννης Μαρούδας
● Φωτισμοί: Άκης Ζώντος
● Ήχος: Αλέξανδρος Κάνδηλας
● Φωτογραφίες: Μπάμπης Σιγούρος, Γιάννης Μαρούδας
● Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού (angienomikou@gmail.com)
Το έργο βασίζεται στο μυθιστόρημα «Ελένη ή ο Κανένας» της Ρέας Γαλανάκη, όπως κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.
Παραστάσεις στο Μηχανουργείο Πολυχώρος Πολιτισμού (Ευμήλου 2-4, πίσω από το ναό Αγ. Ανδρέου), Πάτρα.
Ημερομηνίες Παραστάσεων:
● Πέμπτη 3 Απριλίου, ώρα έναρξης 21:30
● Παρασκευή 4 Απριλίου, ώρα έναρξης 21:30
● Σάββατο 5 Απριλίου, ώρα έναρξης 21:00
● Κυριακή 6 Απριλίου, ώρα έναρξης 20:00
Εισιτήρια: Κανονικό: 14€, Προπώληση: 12€.
Κρατήσεις και αγορά εισιτηρίων:
Ηλεκτρονική Προπώληση: https://www.more.com/.../theater/eleni-i-o-kanenas/patra
Περισσότερες πληροφορίες στο τηλ: 6937492516.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr