Η ομιλία της Διευθύντριας Eρευνών στη διαΝΕΟσις
Η διαΝΕΟσις, είναι ένα Think Tank. Είναι μια δεξαμενή σκέψης, η οποία έχει περίπου 10 χρόνια λειτουργίας, και έχει ένα μεγάλο ερευνητικό spectrum, το οποίο πιάνει από θέματα που αφορούν την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της ελληνικής οικονομίας, μεταξύ των οποίων και ο τουρισμός, και ο αγροτικός τομέας παραγωγής, μιας και θα μιλήσουμε για τη διασύνδεση τουρισμού και αγροδιατροφής, μέχρι θέματα που αφορούν το δημογραφικό, την προσχολική αγωγή και πράγματα που αφορούν τη δικαιοσύνη, την πολυνομία, την οικονομία κ.α.
Όλες οι έρευνες είναι διαθέσιμες δωρεάν στο www.dianeosis.org, ακόμα και οι έρευνες κοινής γνώμης. Είναι διαθέσιμα στους ερευνητές, γιατί μας ενδιαφέρει πάντα να βλέπουμε πού εφαρμόζονται οι προτάσεις πολιτικής, στις οποίες καταλήγουν οι μελέτες της διαΝΕΟσις.
Παλιότερα είχαμε κάνει μια μελέτη, μιας και μιλάμε για τον τουρισμό, που έχουμε ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ωστόσο χρειάζεται πολλά πράγματα να κάνουμε γι' αυτό το προϊόν, την υπηρεσία που προσφέρουμε για να ανταγωνιστούμε διεθνώς τις άλλες χώρες.
Σε μια μελέτη που είχαμε κάνει για τις περιοχές Natura, και έχει πολλές, εδώ στην Πάτρα, αλλά και τριγύρω, σε όλη την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος είχαμε διαπίστώσει ότι αν το 40 % αξιοποιείτο από αυτές τις περιοχές, θα μπορούσε να προσφέρει οφέλη στην οικονομία μέχρι 2 δις. έσοδα και τη δημιουργία 15.000 θέσεων εργασίας.
Είχαμε φτιάξει μια μελέτη, ένα blueprint, για το πώς μπορεί κανείς να αξιοποιήσει αυτές τις περιοχές, με καλές πρακτικές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, έτσι ώστε διάφοροι φορείς διαχείρισης αυτών των προστατευόμενων περιοχών, να βλέπουν τον εαυτό τους κάπου εκεί μέσα σ' αυτές τις καλές πρακτικές και να υιοθετούν κάποια από τα χαρακτηριστικά και κάποια στοιχεία.

Σε ό ,τι αφορά, τη διασύνδεση των δύο κλάδων, το 30 % των δαπανών του εγχώριου τουρισμού πηγαίνει στην εστίαση, το αντίστοιχο ποσοστό των δαπανών του εισερχόμενου τουρισμού φτάνει στο 18 %, δηλαδή είναι σχεδόν το διπλάσιο στις δαπάνες στους εγχώριους τουρίστες σε σχέση με τους αλλοδαπούς.
Επίσης ένα μεγάλο ποσοστό της τάξης του 75 % των προμηθειών των ξενοδοχείων αφορά σε τρόφιμα και ποτά, να πούμε εδώ ότι ο κλάδος τροφίμων, ποτών και καπνικών προϊόντων, ήταν ο κλάδος εκείνος της βιομηχανίας, ο οποίος ακόμα και στην πίεση της πανδημικής κρίσης. ήταν εκείνος που αντιστάθηκε και είχε ένα αποτύπωμα συνεχώς αυξανόμενο σε ότι αφορά την εξωστρέφεια και την παραγωγικότητά του.
Επίσης, το 60 % των Ελλήνων ξενοδόχων, προτιμούν να προμηθεύονται για τις επιχειρήσεις τους εγχώρια αγροδιατροφικά προϊόντα. Το 30 ,4 % των προμηθειών των ξενοδοχείων σε τρόφιμα, ποτά προέρχεται απευθείας από τους εγχώριους παραγωγούς.
Και τέλος, κάποιες προτάσεις πολιτικής, συμπληρωματικές: οι ερευνητές κατέληξαν στην μεγάλη, προστιθέμενη αξία, που θα είχε η δημιουργία ενός DMO και επιπλέον ένα εθνικό συμβούλιο για την αγροδιατροφή και σε κάποιες επιπλέον προτάσεις που αφορούν σε κεντρικό επίπεδο, σε περιφερειακό επίπεδο και στις επιχειρήσεις.
Λύσεις σε κεντρικό επίπεδο: χρειάζεται ένα εθνικό σχέδιο για την επίτευξη αυτής της διασύνδεσης μεταξύ των δύο κλάδων και την προώθηση ενός συνδυαστικού εθνικού brand αγροδιατροφής-τουρισμού. Επίσης, ένα ψηφιακό δίκτυο, πληροφόρησης και διασύνδεσης αγροδιατροφής τουρισμού. Ένα στρατηγικό σχέδιο για τα προγράμματα ποιότητας και πιστοποίησης των αγροδιατροφικών προϊόντων και φυσικά, δράσεις ενημέρωσης και κατάρτισης για όλα αυτά τα προβλήματα που υπάρχουν στην διασύνδεση των δύο τομέων.
Λύσεις σε περιφερειακό επίπεδο: ενδυνάμωση των αγροδιατροφικών συμπράξεων, ανάπτυξη οργανωμένων προγραμμάτων διαμεσολάβησης, προσαρμοζόμενα πακέτα, αυτό που λέμε όλοι «all-inclusive» που να περιλαμβάνουν συγκεκριμένα ποσοστά κατανάλωσης τοπικών προϊόντων και ανάπτυξη άλλων μορφών θεματικού τουρισμού, πολιτιστικού, θρησκευτικού, στο πλαίσιο των οποίων θα θεσμοθετούνται δικτυώσεις και στον πυρήνα θα βρίσκεται και η γαστρονομία.
Λύσεις σε τοπικό επίπεδο: ένα πρόγραμμα δημιουργίας πωλητηρίων και προθηκών σε ξενοδοχεία και εστιατόρια σε συνεργασία με τα Επιμελητήρια και τους δήμους. Την ενίσχυση των γαστρονομικών εμπειριών και τη σύνδεσή τους με τη νεανική επιχειρηματικότητα και με περιοχές με φυσικά μειονεκτήματα για την ενίσχυση και των ορεινών περιοχών, όπου βλέπουμε τα τελευταία χρόνια, ότι όλοι οι ορεινοί οικισμοί χάνουν τον πληθυσμό τους και τέλος την αξιοποίηση από φορείς της αγροδιατροφής και του τουρισμού.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr