Η ομιλία του ιδιοκτήτη του Dexamenes Seaside Hotel στο Travel West Forum 2025
Για τη μετατροπή ενός τοπόσημου του Μεσοπολέμου στην Ηλεία σε βιωματικό ξενοδοχείο μίλησε στο TRAVEL WEST FORUM 2025 ο ιδιοκτήτης του Dexamenes Seaside Hotel Νίκος Καραφλός.
«Η ομιλία του κου Καραφλού εντασσόταν στην θεματική ενότητα Hotelling και Προορισμοί: όταν η διαμονή μετατρέπεται σε βιωματική εμπειρία»

Ολόκληρη η ομιλία του κου Καραφλού
Θα σας ταξιδέψω για λίγο στο νομό Ηλείας και μάλιστα όχι στο σήμερα αλλά στο παρελθόν του. Σε μια εποχή που ξεκίνησε από την παραγωγή της μαύρης κορινθιακής σταφίδας και αποτέλεσε τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας της ολόκληρης της χώρας. Σε μία περίοδο που ξεκίνησε από την ίδρυση του ελληνικού βασιλείου μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα.
Η ιστορία του ξενοδοχείου «Δεξαμενές», είναι άμεσα συνυφασμένη με την περίοδο αυτή και πιο συγκεκριμένα με το τέλος αυτής της περιόδου, όταν εκδηλώθηκε το σταφιδικό ζήτημα, όταν δηλαδή η ζήτηση στο εξωτερικό μειώθηκε και η υπερβολική παραγωγή δεν μπορούσε να απορροφηθεί από τις ευρωπαϊκές αγορές μέσω εξαγωγών. Οπότε το πλεόνασμα έπρεπε κάπως να αξιοποιηθεί παραγωγικά. Η Ελληνική Κυβέρνηση ίδρυσε τότε μια σειρά από εγκαταστάσεις μέσω του Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού (ΑΣΟ).
Το οινοποιείο που δημιουργήθηκε την δεκαετία του 1940 προς τον πλευρά της θάλασσας είναι το οινοποιείο που σήμερα αποτελεί το ξενοδοχείο «Δεξαμενές». Χτίστηκε στη θέση Κουρούτα για να διευκολύνει τα logistics, τη διαδικασία μετατροπής του σταφυλιού σε κρασί στις δεξαμενές του οινοποιείου και στη συνέχεια την φόρτωση απευθείας στα πλοία μέσω μιας πλατφόρμας με σωληνώσεις.
Η περιοχή πέρασε διάφορες φάσεις.
Από την δεκαετία του ‘70 και μετά, η παραλία απέκτησε και τη χρήση της αναψυχής, ενώ μέχρι τότε το να κάνει κάποιος μπάνιο στη θάλασσα για ευχαρίστηση, ήταν άγνωστο.
Και σιγά -σιγά από τη δεκαετία του ’80 το οινοποιείο έπαυσε τη λειτουργία του.
Έκανα αυτή την αναδρομή για να καταλάβετε πως ο χώρος αποτελούσε ένα τοπόσημο για την περιοχή που εγώ γεννήθηκα και μεγάλωσα. Είναι πράγματα που τα γνώριζα από μικρός, από το σχολείο, κάνοντας έρευνα της ιστορίας του τόπου μου.
Στην ιδιοκτησία της οικογένειάς μου ήρθε αρκετά αργότερα, όταν ήμουν 15 ετών.
Και ήταν σε μια κατάσταση εγκαταλελειμμένη. Τα διάφορα αρχιτεκτονικά του στοιχεία υποδήλωναν την προηγούμενη χρήση του, που βέβαια είχε περάσει μια φράση παρακμής. Παρόλα αυτά ήταν πολύ γοητευτικός ο χώρος και σίγουρα η ιστορία του δεν έπρεπε να θαφτεί, αλλά αντίθετα να αναδειχθεί.
Η χρήση της αρχιτεκτονικής ήταν περισσότερο για να αναδείξει την ιστορία και να το μετατρέψει σε ένα χώρο που θα λέει την ιστορία του. Στόχος όμως δεν ήταν να δημιουργήσουμε μια μουσειακή συνθήκη του τύπου δεν αγγίζουμε και δεν επιτρέπεται να ακουμπάμε τους τοίχους και τα λοιπά.
Αντίθετα, θέλαμε να είναι άκρως βιωματικό.
Γι' αυτό και από την πρώτη μέρα της λειτουργίας, δώσαμε πάρα πολύ μεγάλη έμφαση στην εμπειρία και το συνδέσαμε με την σημερινή ιστορία του τύπου, οπότε υπάρχει μια φυσική, διαδοχική, ιστορική ακολουθία.
Για παράδειγμα στο φαγητό, έχουμε δώσει πάρα πολύ μεγάλη έμφαση στις πρώτες ύλες, να είναι από την περιοχή, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την Ηλειακή γαστρονομία αλλά ενισχύοντας και την τοπική οικονομία, με τρόπο όχι μόνο εστιατορικό, αλλά και πιο βιωματικό. Γι' αυτό και προσκαλούμε τους επισκέπτες μας να μάθουν την κουζίνα μας με τα χέρια τους και να κάνουν δράσεις και μαθήματα μαγειρικής, για παράδειγμα.
Επεκτείνοντας λίγο περισσότερο την εμπειρία, χρησιμοποιούμε τους χώρους του οινοποιείου, όπως, για παράδειγμα, το σιλό που αποθήκευαν τον μούστο πριν οδηγηθεί στις δεξαμενές ζύμωσης. Ήταν ένα μεταλλικό σιλό χωρητικότητας περίπου 5.000 εκατολίτρων και σήμερα το χρησιμοποιούμε σαν μια γαστρονομική πλατφόρμα, σαν ένα εστιατόριο, το Dexsilo 01. Και εκεί φιλοξενούμε γαστρονομικές εμπειρίες, με έναν αρκετά πιο ολιστικό τρόπο.
Αντίστοιχα υπάρχουν και άλλες εμπειρίες όπως είναι οι ζυμώσεις. Υπάρχει ένα μενού γευσιγνωσίας σε νέο στάδιο. Κάθε στάδιο έχει στοιχεία ζύμωσης και αντίστοιχα το οπτικό-ακουστικό υλικό είναι προσαρμοσμένο σε αυτή τη συνθήκη.
Άλλο ένα παράδειγμα, βιωματικής λειτουργίας, είναι το κρασί.
Σίγουρα υπάρχει στο DNA του χώρου γιατί ήταν ένα οινοποιείο, δηλαδή έκανε κρασί από την ποικιλία της μαύρης κορινθιακής σταφίδας.
Ταυτόχρονα όμως είναι και μία καλή ευκαιρία να δείξουμε στις επισκέπτες μας τη σύγχρονη οινική κουλτούρα της περιοχής.
Γι' αυτό και έχουμε επεκτείνει πολύ την λίστα μας με πάνω από 200 ετικέτες, εστιασμένες κυρίως στα ελληνικά κρασιά και κυρίως στα τοπικά κρασιά.
Ταυτόχρονα όμως θέλουμε με το κρασί να δημιουργήσουμε εμπειρίες, που θα επικοινωνήσουμε, σχετικά με το τι παράγει ο τόπος σήμερα και να φέρουμε σε επαφή τους επισκέπτες μας με τα τοπικά οινοποιεία με πιο ενδιαφέροντα τρόπο.
Για παράδειγμα, τα Cantheros Gatherings, που ήταν γευσιγνωσίες αλλά με την εμπειρία σύγχρονων εικαστικών.
Οπότε το Wine Tasting έγινε με έναν τρόπο πολύ πιο βιωματικό και ενδιαφέρον.
Και έγινε σε συνεργασία με τέσσερα τοπικά οινοποιεία.
Οπότε χρησιμοποιήσαμε την σύγχρονη τέχνη για να φέρουμε σε επαφή τους επισκέπτες μας με το τι παράγει η περιοχή μας σήμερα.
Αντίστοιχα, με τον ίδιο τρόπο, λειτουργούμε σε άλλες εφαρμογές, όπως είναι, για παράδειγμα, η ευεξία.
Οι υπηρεσίες ευεξίας μας είναι πολύ απλοϊκές, δεν έχουν ενεργοβόρες εγκαταστάσεις, όπως για παράδειγμα, σάουνα που είναι παραδοσιακά εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούνται για ευεξία.
Αλλά χρησιμοποιούμε πάλι τους χώρους του οινοποιείου για να έρθει κάποιος σε επαφή με τη φύση και να ζήσει μια πολύ ωραία εμπειρία.
Με κάθε αφορμή χρησιμοποιούμε και στο story του ξενοδοχείου, για παράδειγμα, για να συνδέσουμε είτε την ιστορία του brand, είτε την ιστορία του τόπου μας με τους επισκέπτες μας.
Υπάρχουν παραδείγματα συνεργασιών με άλλους οργανισμούς ή για παράδειγμα συνεργασίες μας με τοπικούς κεραμίστες που κάνουν αντικείμενα που αποτελούν ταυτόχρονα σουβενίρ που μπορεί να αγοράσει κάποιος φεύγοντας, κοσμήματα με κοχύλια από την παραλία της Κουρούτας, σε συνεργασία με τη Ραλλού Κάτσαρη.
Τα ρούχα μας, που είναι μια ειδική συλλογή ρούχων και ταυτόχρονα και οι στολές των εργαζομένων, άλλα διατίθενται και προς πώληση, που είναι με 100 % φυσικά υλικά ραμμένα και σχεδιασμένα στην Ελλάδα.
Γενικώς προσπαθούμε να βρούμε ευκαιρίες και αφορμές για να δώσουμε στον επισκέπτη ωραία βιώματα και να δημιουργήσουμε μια συνθήκη που θα θυμάται και τον τόπο και το ξενοδοχείο.
Αυτή είναι η λογική μας για το πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την δύναμη της τέχνης, την ευεξία, το κρασί και την γαστρονομία για να δημιουργήσουμε signature εμπειρίες.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr