Η ομιλία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Διεθνούς Street Art Festival/ ArtWalk στο Travel West Forum 2025
«Διεθνές Street Art Festival Πάτρας/ Artwalk- Πώς ο σύγχρονος πολιτισμός μπορεί να δημιουργήσει πολιτιστικό τουρισμό και city break» ήταν το θέμα της ομιλίας του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Διεθνούς Street Art Festival/ ArtWalk Κλεομένη Κωστόπουλου στο TRAVEL WEST FORUM 2025
Ο κ. Κωστόπουλος έκλεισε με την ομιλία του την θεματική ενότητα «Mega Events: Δημιουργώντας νέους προορισμούς»

Ολόκληρη η ομιλία του κου Κωστόπουλου
Θα ήθελα να προσπαθήσω να αναδείξω όλο αυτό που έχει συμβεί από την κοινωνία των πολιτών στην Πάτρα.
Μου κάνει πολύ θετική εντύπωση το πολιτικό προσωπικό του συνεδρίου όπου έχουν εντοπίσει πάρα πολλά και σημαντικά προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή.
Ίσως το σημαντικότερο κομμάτι όπως καταλαβαίνω είναι η έλλειψη επικοινωνίας με τους φορείς αλλά και μεταξύ των φορέων.
Δεν άκουσα από τους περισσότερους κεντρικούς φορείς που μίλησαν σήμερα να μιλάνε για την κοινωνία των πολιτών.
Θεωρώ ότι είναι κάτι που μας απομακρύνει πάρα πολύ από τις πολιτικές και από τη φιλοσοφία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που την τελευταία δεκαετία δίνει πρώτιστο ρόλο στην κοινωνία των πολιτών.
Όταν αποκλείεται από θεσμικά όργανα η κοινωνία των πολιτών ουσιαστικά είναι σαν να φιμώνεται όλο το δημιουργικό κομμάτι της περιοχής.
Κατάλαβα από όλη την διαδικασία έναν πολύ μεγάλο συντηρητισμό σε αυτό που συμβαίνει στην περιφέρεια δυτικής Ελλάδος, δυστυχώς, εκινούμενο από το πολιτικό προσωπικό στον τρόπο που διαχειριζόμαστε αυτό που λέμε πολιτιστικό τουρισμό. Βλέπαμε πριν έναν ορυμαγδό εκατομμυρίων να φεύγει προς τον αρχαίο πολιτισμό και να μην υπάρχει μια αντιστοιχία με το τι συμβαίνει στον σύγχρονο πολιτισμό, στους σύγχρονους καλλιτέχνες.
Πόσο πολιτισμικά ανθρώπινο είναι να διατίθενται τόσα δισεκατομμύρια στον αρχαίο πολιτισμό και να μην διατίθενται στους εν ζωή καλλιτέχνες και δημιουργούς.
Λέω συνήθως, ότι ζουν οι πεθαμένοι και πεθαίνουν οι ζωντανοί σε αυτή η χώρα.
Δεν γίνεται να υπάρχουν αυτές οι πολιτικές και να μιλάμε για την καινοτομία στον πολιτιστικό τουρισμό.
Η καινοτομία δεν ενέχει την δυνατότητα του μοναδικού, της ανταποδοτικότητας; Μιλάμε για επενδύσεις.
Υπάρχουν κάποιοι που έχουν πάρει πολλά εκατομμύρια για την … αρχαιότητα.
Ποια είναι η ανταποδοτικότητα όλων αυτών των επενδύσεων;
Όταν κάποιος επενδύει, σημαίνει ότι θέλει να επιστρέψουν χρήματα στο ταμείο.
Όλα αυτά τα κόστη έχουν την ανταποδοτικότητα που χρειάζεται η σημερινή, σύγχρονη περιφέρεια δυτικής Ελλάδος;
Τίθενται αυτά τα ερωτήματα στους φορείς;
Η μεγαλύτερη εικαστική παρέμβαση που έχει γίνει ποτέ στην πόλη είναι το ArtWalk Festival.
Το αντιλαμβανόμαστε λίγο αυτό το μέγεθος;
Το Artwalk αυτή στιγμή είναι το μοναδικό διεθνές φεστιβάλ με τοιχογραφίες στην Ελλάδα. Ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης. Διαθέτει πιστοποίηση ποιότητας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Ένωση, από το Europe for Festival- Festival for Europe για το 2024 και για το 2025.
Είμαστε στους παγκόσμιους χάρτες της street art και της τοιχογραφίας
Έχουμε δηλαδή μια απίστευτη δυναμική σε σχέση με ό ,τι συμβαίνει στην περιοχή.
Έχουμε αναρτήσεις με περισσότερα από 20 εκατομμύρια views από ένα βιντεάκι του Artwalk! Ποιο προϊόν πολιτισμικής παραγωγής της περιφέρειας έχει κάτι τέτοιο;
Και αυτό, φανταστείτε, το έχουν κάνει οι εθελοντές και η κοινωνία των πολιτών.
Αυτά είναι πολύ σημαντικά και οφείλουμε μέσω του συνεδρίου να τα κάνουμε μια καθημερινή κουβέντα.
Δεν είναι κάτι τόσο απλό, δεν είναι όμως και τόσο σύνθετο. Δεν μπορούμε να ζητάμε εξωστρέφεια από την περιφέρεια και να μην είμαστε εξωστρεφής φορέας.
Το φεστιβάλ δημιουργεί πρωτότυπα έργα που παραμένουν στην πόλη. Μοναδικά έργα που θα μείνουν για τουλάχιστον 20 χρόνια.
Έρχονται καλλιτέχνες τεράστιου διαμετρήματος, παγκόσμιου.
Δεν ξέρω αν ξέρετε τον Banksy έναν πάρα πολύ διάσημο street artist που από τη μια τον κυνηγάει η Interpol και από την άλλη τα έργα του μπαίνουν στα Εθνικά Μουσεία της Βρετανίας.
Έχει έρθει o D*Face εδώ και έχει κάνει έργο. Είναι σαν να λέμε ότι έχει έρθει η Μαντόνα και έχει αφήσει ένα πρότυπο έργο για 20 χρόνια στην Πάτρα.
Θέλω να πω ότι σε ένα τέτοιο φεστιβάλ, σε μια τέτοια προσπάθεια από την κοινωνία των πολιτών οφείλουμε να δείξουμε την κοινωνική ευαισθησία που δείχνει και αυτό σαν μορφή τέχνης.
Οι τοιχογραφίες έχουν ιστορία πολύ παλιά και στον ελλαδικό χώρο. Από τον μινωικό, τον μυκηναϊκό πολιτισμό, τα ελληνιστικά, τα Βυζαντινά χρόνια μέχρι και σήμερα. Υπάρχει μια τεράστια ιστορία στον ελλαδικό τόπο με τις τοιχογραφίες.
Γιατί δεν προσπαθούμε να αγκαλιάσουμε όλοι αυτήν την προσπάθεια και να δώσουμε την ανταποδοτικότητα που δίνει αυτό το φεστιβάλ;
Είναι ό ,τι πιο συμπεριληπτικό υπάρχει στην πόλη.
Ποιος κάτοικος της πόλης μπορεί να δει χωρίς αντίτιμο, χωρίς φυλετικές, οικονομικές διακρίσεις, σύγχρονη τέχνη και τι παράγεται από τη σύγχρονη τέχνη σε αυτήν την περιοχή;
Είναι δυνατόν να μην δίνουμε βήμα στα δημιουργικά μυαλά του σήμερα για να ζήσουν οι… κολόνες;
Καταλαβαίνω την εθνική περηφάνεια που νιώθει ο Έλληνας όταν πηγαίνει στο εξωτερικό, Ζούσα και εγώ 10 χρόνια στην Γερμανία και μας έλεγαν στη Σχολή Καλών Τεχνών Νεοέλληνες. Γιατί γνωρίζουν ποια είναι η διαφορά του αρχαίου Έλληνα με τον νέο Έλληνα.
Δεν γίνεται να συνεχίσει έτσι μια κοινωνία με τέτοια εσωστρέφεια, με τέτοιο κλείσιμο και με τέτοια παθογένεια.
Οφείλουμε να κάνουμε ισχυρή αυτοκριτική και να μπούμε δυναμικά για να δώσουμε μέλλον σε αυτόν τον τόπο.
Δεν γίνεται μόνο μεταξύ των θεσμών.
Διαβάστε λίγο τι συμβαίνει στην Ευρώπη. Δείτε για ποιο λόγο γίνονται όλες αυτές οι ακροδεξιές κατευθύνεις πολιτικά. Για ποιο λόγο η Ευρώπη λέει ότι στο σύγχρονο πολιτισμό και στην κοινωνία των πολιτών οφείλουμε να δώσουμε ένα μεγάλο βήμα;
Πού είναι η Ελλάδα την τελευταία δεκαετία σε αυτό;
Ο πολιτιστικός τουρισμός διέσωσε χώρες όπως είναι η Μεγάλη Βρετανία και η Γερμανία. Είναι πάνω από το 50 % του τουρισμού τους. Που σημαίνει ένα τεράστιο όπλο για την περιοχή και μάλιστα για μια περιοχή που είναι υπανάπτυκτη όπως είναι η Πάτρα.
Θέλω να επιμείνω σε κάτι. Αφήστε τους νέους να δημιουργήσουν.
Ποιος επισκέπτης δεν θα πάει στον αρχαιολογικό πλούτο της Αττικής... και θα έρθει στην περιφέρεια δυτικής της Ελλάδας;
Για ποιον λόγο;
Ποιος θα το έκανε αυτό, αν ερχόταν μία φορά στην Ελλάδα...
Ποιο είναι το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα;..
Οι μελέτες λένε πως στον πολιτιστικό τουρισμό πρώτο σε ανάπτυξη είναι το City Break. Τελευταίο σε ανάπτυξη μέσα στον πολιτιστικό τουρισμό ποιο είναι;
Τα μουσεία και η αρχαιολογικοί τόποι.
Τα διαβάζει κανένας αυτά; Πρέπει να τα λέμε εμείς.
Δηλαδή οι πολιτικοί δεν έχουν ευθύνη της γνώσης τους.
Τελικά είναι κακόβουλο ή είναι αγνωσία;
Δεν είναι αρκετά καλλιεργημένη η σύγχρονη πολιτική μας;
Δεν τα γνωρίζουν αυτά;
Αυτό το φεστιβάλ με ελληνικό προϋπολογισμό έχει μισό εκατομμύριο ευρώ.
Αν τώρα γινόταν στην Γερμανία, στην Νορβηγία ή οπουδήποτε αλλού ο προϋπολογισμός θα ήταν της τάξης των 700- 800.000 ευρώ.
Ο δήμος Πατρέων το ενισχύει με 0 ευρώ ετησίως.
Η Περιφέρεια δυτικής Ελλάδας τον τελευταίο χρόνο έδωσε 3.500 ευρώ. Το εισιτήριο ενός Αυστραλού καλλιτέχνη που είχαμε.
Θεωρώ ότι πρέπει να αλλάξει αυτή η ρότα και να μπούμε ουσιαστικά να συζητήσουμε…. Ας μην υπάρχει το Artwalk, ας μην γίνουν επενδύσεις πάνω σε δημόσια τέχνη…
Όταν μια κοινωνία συζητά τα στερεότυπα μόνο κακό θα την βρει…

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr